UdbudsFejl.dk

Alle informationerne på denne side er udledt automatisk via forskellige LLM modeller fra offentlige udbudsafgørelser.
Log på systemet!
Brugernavn:

Adgangskode:


Systembesked:

Ingen aktuel besked!

Du er logget på som:

Gæst

(Begrænset adgang)
AI opgjorte afgørelser fra klagenævn for udbud

Systemets datagrundlag for 2025.

- Der er i alt behandlet: 14 sager.
- Der er i alt behandlet: 50 påstande.
- Disse omfatter: 156 juridiske referancer.
- Sagerne har været behandlet af 26 forskellige advokater.
- 2 sager har haft samme advokat involveret.
Højere usikkerhed:
- 12 forskellige dommere har haft sager i perioden.
- 2 sager har haft samme dommer involveret.

Afgørelse om indplacering i udbud af værkstedsydelser

I den foreliggende sag har Klagenævnet for Udbud truffet afgørelse vedrørende en klage fra Scania Danmark A/S imod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) vedrørende indplaceringen af tilbydere i en udbudsproces om rammeaftaler for værkstedsydelser. Scania påstod, at FMI handlede i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2, ved at indplacere MAN Truck & Bus Danmark A/S som primær leverandør og Scania som sekundær. Klagen som helhed omfattede to væsentlige påstande; den første, at FMI's beslutning var behæftet med fejl, og den anden, at tildelingsbeslutningen burde annulleres. Klagenævnet fandt imidlertid, at FMI's evaluering var grundig og saglig. Nævnet vurderede, at der ikke forelå beviser for, at FMI's beslutning om indplaceringen var usaglig eller i strid med udbudslovens principper. Specifikt blev det understreget, at Scanias tilbuds beskrivelse mangler i forhold til at demonstrere evnen til at servicere en bred vifte af mærker, hvilket blev anset for centralt for at opfylde opgavens krav. Klagenævnet indså, at FMI havde handlet indenfor sit skøn ved vurderingen af Scanias tilbud, og at evalueringen var i overensstemmelse med de fastlagte kriterier i udbuddet. Endvidere vurderede Klagenævnet, at hvis Scania endda havde opnået toppoint for de underkriterier, de påpegede, ville dette ikke have ændret resultatet af den samlede evaluering i deres favør, hvilket endvidere understregede vurderingens legitimitet. Afgørelsen konkluderede dermed, at Scania ikke havde fremlagt tilstrækkelig grund til at udfordre FMI's evaluering eller afgørelsen om indplacering, hvilket resulterede i en afvisning af alle deres påstande.

Afgørelsesdato: 12.03.2025

Kontakt: QSvar.dk

Email: kontakt@QSvar.dk

Telefon: (+45) 91 86 88 80

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Afgørelse om indplacering i udbud af værkstedsydelser
Gribskov Genbrug & Ressourcer A/S
Erstatning til Verdis A/S for ulovlig tildeling af kontrakt
Københavns Kommune, Økonomiforvaltningen
Afgørelse vedrørende tildeling af rammeaftale om el-installationsarbejder
Regionerne
Afvisning af tilbud som ukonditionsmæssigt
6