| |
AI- generet opsummering på sagen (H-niveau)
Opsummering af sagenSagen vedrører en klage indgivet af ILS Danmark ApS mod Regionerne i forbindelse med en tildelingsbeslutning om en rammeaftale for anskaffelse af laserkassetteprintere til patologiske afdelinger. Klageren, ILS Danmark, anfører to hovedelementer i deres påstande; for det første, at Regionerne har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved at afvise deres tilbud som ukonditionsmæssigt, og for det andet, at tildelingsbeslutningen fra den 24. januar 2025 bør annulleres. Regionerne argumenterer for, at tilbuddet fra ILS Danmark ikke overholdt kravene i udbudsbetingelserne, idet der ikke var afgivet en pris for reservedele og komponenter under 15.000 kr., som var nødvendigt i henhold til udbudsmaterialet. Klagenævnet understreger i sin afgørelse, at det er tilbudsgiverens ansvar at sikre, at tilbuddet er fuldstændigt og opfylder alle krav, hvilket indebærer korrekt udfyldelse af alle relevante felter i tilbudslisten. Manglen på en prisafgivelse for en reservedelsforsikring blev anset som en afgørende fejl, der medførte, at Regionerne var berettiget til at afvise tilbuddet. Klagenævnet fandt ikke grundlag for at følge klagerens påstande og besluttede derfor at afvise dem, hvilket resulterede i, at ILS Danmark pålægges sagsomkostninger. Nævnet henviser til, at ordregiveren har pligt til at anvende de kriterier, som de har opstiller i deres udbudsmateriale, og at tilbudsgiverne må følge disse nøje for at undgå afvisning som ukonditionsmæssige. Denne sag viser vigtigheden af at levere en fuldstændig og korrekt udfyldt tilbudsliste for at sikre ens deltagelse i evalueringen af udbuddet.
Alle oplysninger er generet af en AI, baseret på tilgængelige oplysninger fra bl.a. Klagenævnet for Udbvud's hjemmeside. Oplysningerne bør derfor valideres forud for konkrte anvendelse.
Sagens afgørelse Klagenævnet for Udbud har truffet afgørelse om, at ILS Danmarks tilbud skulle anses for ukonditionsmæssigt, da der ikke var afgivet en pris for reservedele og komponenter under 15.000 kr. Afgørelsen er baseret på udbudsbetingelserne, der kræver, at samtlige relevante prisfelter i tilbudslisten skal være udfyldt. ILS Danmark synder mod dette krav ved at undlade at angive en pris, hvilket medfører en obligatorisk afvisning af tilbuddet. Klagenævnet kunne ikke finde grundlag for at annullere den oprindelige tildelingsbeslutning fra Regionerne, og alle påstande fra klageren blev derfor afvist.
Påstand Påstand 1 - Klagenævnet for Udbud konkluderede, at Regionerne handlede i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved at afvise ILS Danmarks tilbud. Klageren argumenterede for, at afvisningen var uberettiget, da tilbuddet var i overensstemmelse med udbudsmaterialet.
Anbringelse ILS Danmark anfører, at deres tilbud opfyldte alle angivne krav i udbudsmaterialet, og at Regionernes argumentation for afvisningen ikke var berettiget. Klageren påpeger, at udbuddet ikke burde afvise et tilbud baseret på manglende værdier for en reservedelsforsikring, når ILS Danmark ikke tilbyder reservedele til under 15.000 kr. Dette anbringende leder til en debat om, hvordan afvisningen kunne have været håndteret, især i forhold til tildelingsbeslutningen.
Afgørelse knyttet til påstanden Klagenævnet fastslår, at Regionerne var berettiget til at anse ILS Danmarks tilbud som ukonditionsmæssigt, da tilbuddet ikke indeholdt den krævede pris for en reservedele- og komponentforsikring under 15.000 kr. Udbudsmaterialet krævede, at alle relevante priser skulle være udfyldt i tilbudslisten. Det blev bemærket, at selv hvis ILS Danmark havde udfyldt feltet med 0 kr., ville det ikke have været tilstrækkeligt, da det ville have skabt tvivl om, hvad tilbuddet reelt indeholdt.
AI opsummering(H-niveau) af afgørelsen Afgørelsen understøttes af udbudsbetingelsernes krav om, at alle tilbud skal være fuldstændige og nøjagtige. Klagenævnet vurderede, at det var ILS Danmarks ansvar at sikre, at tilbuddet opfyldte alle krav. Den manglende udfyldning blev anset som en utilstrækkelighed, der berettigede Regionerne til afvisning for at opretholde ligebehandlingsprincippet overfor alle tilbudsgivere. Påstand Påstand 2 - Klagenævnet for Udbud skal annullere tildelingsbeslutningen af 24. januar 2025, da ILS Danmark hævder, at deres tilbud ikke burde have været afvist, og at tildelingsbeslutningen derfor er ugyldig. Klageren argue, at Regionernes afvisning af tilbuddet er baseret på en fejltolkning af kravene i tilbudslisten, særligt omkring forsikringspræmien for reservedele.
Anbringelse ILS Danmark påstår, at Regionernes afvisning af deres tilbud er ikke berettiget, idet de mener, at manglen ved en pris for reservedele under 15.000 kr. ikke skulle have ført til afvisning, men snarere til en efterfølgende evaluering. Klageren hævder, at de har givet alle fornødne oplysninger i overensstemmelse med udbudsbetingelserne, og at en konkursvurdering baseret på et manglende felt ville være unfair og vil føre til en højere pris for Regionerne.
Afgørelse knyttet til påstanden Klagenævnet har afvist ILS Danmarks påstand om annullering af tildelingsbeslutningen, idet det blev konkluderet, at Regionerne korrekt vurderede ILS Danmarks tilbud som ukonditionsmæssigt. Manglen på angivelse af pris i felt F32 for reservedele og komponenter under 15.000 kr. blev anset for en afgørende fejl, der udgør en fravigelse fra udbudsbetingelsernes krav om fyldestgørende oplysninger. Klagenævnet bemærkede, at udbudsbetingelserne klart forbød Regionerne at tage ILS Danmarks tilbud i betragtning, når det ikke var udfyldt korrekt. Det blev også understreget, at tilbudsgiverne bærer ansvaret for, at deres tilbud opfylder alle krav i udbudsmaterialet.
AI opsummering(H-niveau) af afgørelsen Klagenævnet påpegede, at det er tilbudsgivers ansvar at sikre, at tilbuddet opfylder kravene i udbudsbetingelserne, hvilket ILS Danmark ikke gjorde i dette tilfælde. Regionerne havde lovlig ret til at afvise et mangelfuldt tilbud for at sikre ligebehandling og gennemsigtighed i udbudsforløbet. Denne situation illustrerer det vigtige aspekt af tilbudsret, hvor nøje overholdelse af betingelserne er en forudsætning for en korrekt evaluering af tilbud, og det understreger, at udbudsprocessen kræver vægt på detaljer i tilbudsfelt.
(c)QSvar. Tilbage til UdbudsFejl.dk
|
Væsentlige datoer
11-11-2024 Udbudsbekendtgø...Udbudsbekendtgørelse offentliggjort (11. november 2024)
16-12-2024 Meddelelse om u...Meddelelse om ukonditionsmæssigt tilbud
Den 16. december 2024 meddelte Regionerne ILS Danmark, at deres tilbud blev anset for ukonditionsmæssigt. Dette skyldtes, at Kontraktbilag 3, fanen 'Reservedele og Komponenter' ikke var udfyldt korrekt, herunder at celle F32 ikke var udfyldt. 17-12-2024 Uddybning af af...Uddybning af afvisning
Den 17. december 2024 uddybede Regionerne begrundelsen for afvisningen af ILS Danmarks tilbud. Det blev fastholdt, at tilbuddet ikke kunne tages i betragtning, da det blev vurderet som ukonditionsmæssigt. 07-01-2025 Møde mellem par...Møde mellem parterne
Den 7. januar 2025 holdt parterne et møde, hvor Regionerne fastholdt beslutningen om at afvise ILS Danmarks tilbud som ukonditionsmæssigt. 22-01-2025 Klage til Klage...Klage til Klagenævnet for Udbud
Den 22. januar 2025 indgav ILS Danmark en klage over udbuddet til Klagenævnet for Udbud. 24-01-2025 Tildeling af ko...Tildeling af kontrakt
Den 24. januar 2025 meddelte Regionerne, at de havde valgt at indgå kontrakt med Axlab A/S. I meddelelsen gentog Regionerne deres begrundelse fra den 17. december 2024 for, at ILS Danmarks tilbud var afvist som ukonditionsmæssigt. 07-02-2025 Afvisning af kl...Afvisning af klage
Den 7. februar 2025 blev klagen fra ILS Danmark afvist af Klagenævnet for Udbud, da de nedlagte påstande ikke var egnet til at danne grundlag for sagens behandling. 18-02-2025 Ny klage indgiv...Ny klage indgivet til Klagenævnet for Udbud
Den 18. februar 2025 indgav ILS Danmark en ny klage til Klagenævnet for Udbud. Klagen er indgivet efter udløbet af fristen efter § 12, stk. 2, jf. § 3, stk. 1, i lov om Klagenævnet for Udbud, og der er ikke nedlagt påstand om opsættende virkning. 20-02-2025 Mulighed for in...Mulighed for intervention i sagen
Den 20. februar 2025 meddelte Klagenævnet for Udbud Regionernes kontraktpart, Axlab A/S, at det er muligt at intervenere i sagen. 20-03-2025 Kendelse fra Kl...Kendelse fra Klagenævnet for Udbud (20. marts 2025)
21-03-2025 Regionernes bet...Regionernes betingede frasigelse af kontraktindgåelse (21. marts 2025)
|